• Onderwijsvernieuwing

Coaching leerkrachten en mentoren


Van vrije ontwikkeling naar aanpassing

Als ik kinderen zie, zie ik vrijheid, vrolijkheid, liefde en wijsheid. Zij spelen, delen en stralen als duizend sterren. Maar ik zie ook aanpassing, steeds meer door de jaren heen, alsof er langzaam een deken overheen komt, waardoor kinderen en jongeren steeds minder zichzelf zijn.”

Vrijwel alle ouders en leerkrachten willen dat kinderen zich vrij kunnen ontwikkelen, dat ze op school verder opbloeien. Maar gaan veel kinderen op school steeds meer dicht, ze passen zich aan en raken zichzelf kwijt. Of ze gooien hun kont tegen de krib, worden lastig in de klas of raken hun motivatie kwijt. Deels komt dit door de dynamiek binnen een klas, maar ook veel zit ingebakken in het schoolsysteem, met al haar regeltjes en de toets- en prestatiecultuur. Het wordt nog complexer doordat er steeds meer kinderen zijn met indicaties zoals dyslexie, ADHD, ADD of autisme.

Aan jou als leerkracht of mentor de eer om al deze leerlingen toch te bereiken en te ondersteunen in hun ontwikkeling. Kinderen hebben van hun leerkracht op de eerste plaats veiligheid en herkenning nodig in wie zij zijn. Niet alleen of zij rustig, slim of verlegen zijn, of eigenlijk net iets te druk. Maar vooral (h)erkenning van de lagen die hier onder zitten. En dat is nogal wat bij de kinderen die nu onze scholen bevolken (zie ook ‘jongeren van deze tijd‘).

Bewust Bedrijf is gespecialiseerd in de dynamiek tussen leerkrachten en jongeren. Jaap coacht leerkrachten en mentoren om beter om te kunnen gaan met de dynamiek in hun klas en met leerlingen die net iets minder in het ‘systeem’ passen. Zijn ingang is niet op de eerste plaats pedagogisch en didactisch, maar meer energetisch. Wat doe jij als leerkracht (houding, gedrag, onderliggende gedachten, energie die je uitstraalt) en hoe werkt dat door op jouw leerlingen. Hoe geef jij veiligheid aan leerlingen en hoe win je hun vertrouwen. Een belangrijke sleutel is dat jij zelf ook kwetsbaar durft te zijn, je niet boven de leerling opstelt en altijd streeft naar oprechtheid en gelijkwaardigheid, ook al ben je vanuit je positie natuurlijk nooit een gelijke. En dat je steeds probeert de essentie van de kinderen van deze tijd te begrijpen en ook bereid bent om zelf te leren van deze kinderen. Kinderen voelen perfect aan waar wij eerlijk en puur onszelf zijn en waar wij ons aanpassen of iets verdedigen waar we zelf eigenlijk ook vraagtekens bij hebben. Als zij geen eerlijkheid, liefde en oprechtheid ervaren, sluiten zij zich beetje bij beetje, of gaan ze ‘hun eigen gang’.

Jaap is co-auteur in boek ‘Onderwijshelden’. Lees hier zijn bijdrage en geniet van nog 59 ‘heldenverhalen’
Meer info over gepersonaliseerd leren
Project voor hooggevoelige jongeren
Netwerk onderwijsvernieuwing