Verandering aan de buitenkant of transformatie
Bedrijven voeren ingrijpende reorganisaties door om problemen op te lossen. In de praktijk vallen de resultaten hiervan vaak tegen, het blijft vaak beperkt tot de buitenkant. De werkelijke oorzaken achter de problemen en de diepere disbalans worden niet aangepakt.
Vaak is de belangrijkste reden van mislukking van veel veranderingen dat de leiding van een bedrijf zich onvoldoende beseft dat verandering ook verandering van henzelf vraagt. Zo zal bijvoorbeeld het invoeren van Zelfsturende Teams nooit echt van de grond komen als de top diep van binnen twijfelt aan de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van medewerkers of als ze blijft vanuit hiërarchie en controle.
Transformatie betekent letterlijk ‘de huidige vorm overstijgen’. Transformatie is een fundamentele veranderingen in een bedrijf, bijvoorbeeld verandering van het productie- of marketingconcept, het starten van een nieuwe kernactiviteit, of aanpassing van de missie en visie van het bedrijf. Dit begint uiteindelijk altijd bij een verandering van het bewustzijn van het management van het bedrijf. Een ruimer bewustzijn geeft een nieuw zicht op de huidige stand van zaken in een bedrijf. Transformatie kan plaatsvinden als de leiding de moed en bereidheid heeft om deze nieuwe inzichten door te voeren in alle aspecten van het bedrijf. In de praktijk zien we vaak dat er vanzelf veranderingen in een bedrijf ontstaan, nadat de leiding zelf een transformatieproces heeft doorgemaakt. Nieuwe inzichten en een ruimer bewustzijn leiden vanzelf al tot een nieuwe wijze van werken.